Bestellijst

Geen bestellingen
Cursuscode: CUL025

Bauhaus: de start van het modernisme in Europa

Bauhaus: de start van het modernisme in Europa
Cursuscode: CUL025

In de periode tussen de twee wereldoorlogen viel op hoe modern en hedendaags bepaalde objecten uit de toegepaste kunst van Duitsland waren. De ontwerpen waren van studenten of afgestudeerden aan Het Staatliches Bauhaus Weimar. Dit was een progressief onderwijsinstituut dat dit jaar precies 100 jaar geleden, in 1919 in Weimar werd opgericht  voor onderwijs op het gebied van architectuur, beeldende kunst en industriële vormgeving. Drijvende kracht achter de oprichting en het voortbestaan  was de architect Walter Gropius. Het doel van de opleiding kwam tot stand onder invloed van het socialisme en de 19de eeuwse Arts-and-Craftsbeweging en hield het volgende in:

Het opleiden van mensen op zowel ambachtelijk niveau als kunstzinnig moest het standsverschil helpen oplossen tussen kunstenaars en handwerkers waardoor er een eenheid tussen Kunst en Ambacht tot stand zou komen. Uiteindelijk moesten alle kunsten samenkomen in wat wel als de moederkunst werd beschouwd: de Bouwkunst. Het Bauhaus heeft verschillende locaties gehad en zeer veel verschillende docenten die hun stempel drukten op de stijl van het Bauhaus van dat moment.

De invloed van het Bauhaus is uiteindelijk heel groot geweest en is bijvoorbeeld  te zien in de ontwerpen van de bedrijven Gispen en Gebr de Witt, in de architectuur van architect Oud.

 

 

Dinsdag 4 februari 2020
2 lezingen van 2 uur aanvangstijd 14:00 (klik hier voor de lijst met data en tijden per bijeenkomst)
Prijs: € 25,00
Mw. I. (Inge) van Velzen
14:00 - 16:00
Locatie: Rozet (klik hier voor de adresgegevens)
Inschrijving geopend >
I. (Inge) van Velzen
I. (Inge) van Velzen
'In de cursussen die ik geef kan ik twee liefhebberijen combineren: mensen helpen hun kennis uit te breiden en kunstgeschiedenis. Ik werk al meer dan dertig jaar in het onderwijs en ben sinds 1996 afgestudeerd kunsthistoricus. Mijn bijzondere belangstelling gaat uit naar de kunstgeschiedenis van Nederland. Welke ontwikkelingen hebben zich hier in het spoor van de rest van Europa voorgedaan? Verder interesseer ik me ook voor de (vroege) middeleeuwen, de 19e eeuw, het interbellum, en verder ook voor fotografie en videokunst. Ik heb de cursisten altijd ervaren als gemotiveerde, geïnteresseerde mensen, die mondig en kritisch deelnemen aan de cursussen. Cursussen geven blijkt voor mij als docent niet alleen kennis overdragen te zijn, maar je leert er steeds zelf ook weer van! Zo zorgen de deelnemers aan de Museumkring, die soms al jaren meegaan op tentoonstellingbezoek, ervoor dat ik me blijf ontwikkelen en niet op de automatische piloot ga draaien.' De Volksuniversiteit is een fantastisch instituut dat in de behoefte van veel mensen voorziet. Ik werk hier al vele jaren en ben steeds weer verrast door het grote en brede aanbod van cursussen. Als docent heb ik een grote inbreng in het aanbod in het algemeen en er is veel ruimte voor mijn specialismen.'